Nu e chiar un secret că rețeta inițială a Coca-Cola includea și cocaina. Mai puțin cunoscut e faptul că autorul rețetei, John Pemberton, era un farmacist devenit dependent de morfină, care căuta și alte metode pentru a scăpa de durerile provocate de o rană suferită în Războiul Civil. Iar Pemberton a vrut să profite de succesul unei băuturi la modă – Vin Mariani, care pe lângă cocaină, conținea și vin de Bordeaux. Practic, farmacistul a venit în 1886 cu propria lui rețetă de Vin Mariani, pentru că din cauza problemelor financiare nu-și permitea să promoveze o nouă băutură.

Vin Mariani și apoi pleacă

Cum a devenit însă Coca-Cola poate cel mai cunoscut brand din lume și o companie care valorează azi sute de miliarde de dolari, în timp ce de Vin Mariani nu știe aproape nimeni? Cel mai simplu răspuns e: norocul. Pentru că în timp ce Coca-Cola a avut de câștigat datorită evoluției societății și oamenii care au deținut companua au luat, involuntar, cele mai bune decizii, totul a mers contra Vin Mariani, care în perioada de glorie era promovat de oameni renumiți precum președintele Statelor Unite, Ulysses S. Grant, inventatorul Thomas Edison și era băutura oficială chiar și la Vatican.

Vin Mariani a fost creația unui chimist corsican, Angelo Mariani, pentru care obținerea vinului de Bordeaux nu era o problemă. În schimb, John Pemberton a înlocuit vinul cu apă carbogazoasă, din motive financiare. Însă când Statele Unite au impus Prohibiția, Coca-Cola n-a fost nevoită să-și schimbe rețeta, ca să elimine alcoolul. La fel și în 1914, când America a interzis cocaina – rețeta Coca-Cola mai includea doar fructele arborelui de cola – sursa de cofeină. Tot ca să facă economie, dar la taxele de transport, Pemberton nu vindea produsul final, ci doar siropul de Coca-Cola, care trebuia amestecat cu opt părți apă carbogazoasă.

Banii pentru publicitatea Coca-Cola au curs

Când Pemberton și-a vândut compania, cu puțin timp înainte de moarte, pare că a inclus și o doză de noroc în pachetul de acțiuni. Noii proprietari au cedat drepturile de îmbuteliere – ei continuau să livreze în continuare doar esența de Coca-Cola, în timp ce îmbutelierea era problema altor companii. Însă chiar și așa, acestea au beneficiat de rețelele de apă publice construite cu banii statului american.

Coca-Cola avea, deci, costuri de producție foarte mici, iar profitul din ce în ce mai mare a fost investit eficient: în 1911, bugetul de publicitate al Coca-Cola era la peste 1 milion de dolari, adică peste 31 de milioane, raportat la zilele noastre.

Pe 21 aprilie 2022, acțiunile Coca-Cola au atins maximul istoric: 65,72 dolari.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *