Când te naști într-o familie deloc bogată, tatăl e mai mult absent, iar munca la fermă ține locul școlii ai puține șanse să realizezi mare lucru în viață. Însă Milton S. Hershey a sfidat șansele și nu doar că a ajuns cineva, ci a și creat o companie care face profituri enorme și la 77 de ani de la moartea lui, iar viețile a zeci de mii de oameni s-au schimbat în bine, datorită lui.

O pălărie scăpată în utilajele de la tipografia unde era ucenic a pus capăt carierei lui Milton în domeniu. Era un puști de doar 14 ani în 1871, dar deja renunțase la școală cu patru ani în urmă. Tatăl l-ar fi trimis înapoi, să-și ceară scuze patronului pentru neatenție, dar mama a avut o idee care azi valorează 47 de miliarde de dolari. L-a trimis să învețe meserie de la un cofetar. La 18 ani, Milton deja avea propria afacere, dar drumul către prosperitate a fost mult mai lung de-atât. Magazinul a dat faliment. La fel cum s-a întâmplat și cu cel pe care l-a deschis când avea 22 de ani.

Succesul a venit de la mii de kilometri distanță de Pennsylvania și a avut aromă de caramel. A dat lovitura cu a treia afacere datorită unei uriașe comenzi venite din Marea Britanie. Banii au fost suficienți pentru ca Milton să-și achite datoriile, să angajeze mai mulți oameni și să cumpere echipamente noi. În 1900, și-a vândut compania cu 1 milion de dolari și a trecut de la caramele la ciocolată. Noua sa companie, Hershey Chocolate, a fost rețeta perfectă pentru a transforma o investiție de 1 milion de dolari într-o avere de zeci de milioane.

Cu mulți bani în cont dar fără niciun moștenitor, Milton a decis că dacă nu poate avea copii, va fi părinte unei localități pe care a construit-o de la zero. Satul unde compania sa avea sediul s-a transformat într-un oraș modern. În Hershey au fost construite, cu banii obținuți din ciocolata cu lapte vândută în toată lumea, o companie de apă, o companie de electricitate, o bancă, o școală industrială, grădină zoologică, parc de distracții și, poate cel mai important, un orfelinat unde au ajuns copiii abandonați din toate localitățile din jur.

Convingerea lui Milton Hershey a fost, până în ultima zi din cei peste 88 de ani de viață, că profiturile companiilor trebuie investite pentru binele comunității și pentru a aduce prosperitate și altora. “Nu pot să îmi dau seama ce bucurie are un om bogat după o viață în care doar a făcut achiziții, iar averea lui e împărțită conform legii, după ce moare“, și-a explicat Hershey gesturile caritabile.

M&M’s, Kit Kat, Cadbury și Reese’s sunt doar câteva dintre produsele The Hershey’s Company, care are încasări de 8 miliarde de dolari într-un singur an. Orașul Hershey există și azi, are o populație de aproape 14 mii de oameni, iar omagiile pentru creatorul său nu sunt doar în numele instituțiilor – stâlpii de iluminat sunt în forma bomboanelor Kiss, altă creație Hershey.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *