August, final de luna, 1997. In Romania aveam Protv de aproape 2 ani, televiziunea domina piata de distractie. Ieftina si accesibila, era entertainmentul ideal al familiei. La colt de strada, in orice oras, erau buticuri care inchiriau casete VHS cu filme piratate. Culmea e ca buticurile functionau legal dar vindeau marfa furata, filmele erau copiate de la televiziuni germane sau italiene si @dublate@ in stil Margareta Nistor. In acelasi an, in US se lansa un serviciu video care iti aducea/trimitea acasa un DVD cu filmul pe care doreai sa-l vezi. Alegeai filmul, in 2-3 zile el venea prin posta. Dupa vizionare punea omul DVD-ul inapoi in plic, il aseza in casuta postala de unde era ridicat de posta si dus inapoi la Netflix. Serviciul postal era platit de companie.

In 2002, Netflix s-a listat la Bursa, iar in 2007 a facut pasul decisiv catre ce este astazi- a inceput sa livreze filme catre platitori via internet. A intrat cu incredere intr-o lume noua si a facut asta cu toate fortele.

Presa americana a dat si instructiuni de utilizare a serviciului.

In 15 ani de la lansarea serviciului de streaming, la 20 de la listarea la Bursa si la 25 de ani de la lansare, Netflix a ajuns la 220 de milioane de abonati in intreaga lume. In 2021 a avut venituri de aproape 30 de miliarde de dolari. A creat o piata si a creat nevoi noi. A atacat piata televiziunii, CEO Hastings a spus chiar, la ultima prezentare publica a companiei, ca in 15-20 de ani televiziunea liniara va disparea, toate nevoile de informare si distractie video ale oamenilor urmind sa fie preluate si satisfacute de servicii on demand. Netflix a pierdut market share, au venit, atrasi de business, alti playeri mari. Poza de mai jos arata costul pe care il suporta un cetatean american pentru a beneficia de abonament la cablu versus ce plateste pentru cele mai populare servicii on demand.

Ramine, insa, liderul serviciilor de video on demand. A devenit creator de continut, produce mai mult decit toate casele de productie majore. La un moment dat va fi preluat de alt business, exact cum Jeff Bezos a spus despre Amazonul sau ca stie ca, intr-o zi din viitorul de peste citeva decenii, compania va da faliment si va disparea. Este, in fond, mersul firesc al vietii, ce functioneaza la oameni, e valabil si la businessuri.

Leave a Reply

Your email address will not be published.